Продолжается кругосветка поморской лодии ПИЛИГРИМ: 24 мая 2022 славное старинное парусное судно вышло на маршрут в Тихий океан. Прощай, Аляска! Позади 8 месяцев зимовки в порту Хомер, а впереди более 2000 миль до Камчатки - в родные российские воды. На борту "Пилигрима" четверо смельчаков, частичная замена экипажа планируется на Алеутских островах: в Уналашке и в Адаке. Началось, поехало, пошло, сдвинулось!
ПИЛИГРИМ вышел в тяжелейший путь возвращения в российские воды, которые оставил в 2017 году. Предстоят 1850 миль до Командорских островов - первой граница России в Тихом океане.
Настало время спуска: 22 мая 2022, назначили на вечер.
Кран с подвесной системой подобрался к ПИЛИГРИМу: мастера тут работают чётко, спокойно, но быстро. Командовал процессом Эрен - здоровый такой, усатый дядька, специалист своего дела.
Подвезли лодку к стапелю и спустили сразу на воду, и оказалось, что корпус не так уж сильно протекает, значит, влажность в этих местах достаточно высокая. Волна из бухты подбивала cудно, не сильный, но прижимной ветер осложнял процесс.
Заводим дизель - вроде бы рычит уверенно. Помпы вовсю выкачивают воду из-под пайол.
Крановщик Эрен не долго ждал результатов и скоро убрал ремни: всё - ПИЛИГРИМ снова в своей родной стихии, в плавании. Готовим якорь, на всякий случай. И не напрасно: вдруг обороты дизеля сильно упали! - что такое? Проверяем: воздух в топливопроводе - обычное дело, выпустили и всё встало в норму.
До Халибута добрались ближе к 23-00. Пока то да сё, спать легли поздно. Но за ночь приходилось несколько раз заглядывать в машинное отделение: вода ещё набирается достаточно быстро. Так продолжалось больше двух суток, оно и понятно: вода холодная, и вообще, холодно, вот дерево и расширяется очень медленно.
В бухте Качемак приливы-отливы около 4 метров - это очень заметно! - местные учитывают это в уме, а новичкам приходится быть внимательнее, чтобы не оказаться на мели в самую малую воду. Приливы обновляют воду и дают рыбе кислород и пищу, потому тут в Палтусовой бухте так много палтуса и потому он такой жирный.
Полуостров Аляска переходит в Алеутские острова, и после залива Кука и пролива Шелехова тысячу миль надо петлять между островами как иголка прошивающая ткань: то на север в Берингово море, то обратно в Тихий океан, в зависимости от погоды, от ветров - откуда подует.
Именно там можно присоединиться к плаванию!
Те кто хочет войти в экипаж поморской лодии ПИЛИГРИМ на маршруте от Аляски до Камчатки, планируйте подлёт в аэропорты Уналашки или Адака. И конечно же, у граждан России должны быть визы в США, а у американцев должны быть российские визы. Или можно пройти от острова до острова - кому-то хватит и такого приключения! - и тоже, поверьте, останется на всю жизнь!
По всем вопросам участия в плавании пишите-звоните напрямую капитану "Пилигрима" заслуженному путешественнику России Сергею СИНЕЛЬНИКу: +7-903-755-1038
fond-krugosvet@mail.ru
It's started, it's gone, it's moved!
The PILGRIM went on the hardest way of returning to the Russian waters, which he left in 2017. There are 1,850 miles to go to the Commander Islands - Russia's first border in the Pacific Ocean.
Responsible event: launching the boat after winter parking!
For a long eight months - since September 2021 - the wooden vessel has been standing on land, in the port of Homer, in the Northern Enterprise Boat Yard marina - a decent period! As you know, the wooden body of the lodya breathes both in winter and summer, and depending on the humidity changes its geometry within certain limits. Homer's region had a comfortable winter: temperatures did not fall below minus 15 C and there was little snow. So the "PILGRIM" rested quite calmly before the new voyage.
It's time to descend: May 22, 2022, scheduled for the evening.
A crane with a suspension system got close to the PILGRIM: the masters here work clearly, calmly, but quickly. The process was commanded by Eren, a healthy, mustachioed man, a specialist in his field.
They brought the boat to the slipway and immediately launched it into the water, and it turned out that the hull was not leaking so much, which means that the humidity in these places is quite high. A wave from the bay knocked the ship, not strong, but downwind complicated the process.
We start the diesel engine - it seems to growl confidently. Pumps are pumping water out from under the pipes with might and main.
Crane operator Eren did not wait long for the results and soon removed the straps: everyone is a PILGRIM again in his native element, floating. We are preparing the anchor, just in case. And not in vain: suddenly the diesel engine speed dropped a lot! - what is it? We check: the air in the fuel line is a common thing, they released it and everything got back to normal.
We got to Halibut closer to 23-00. While this and that, we went to bed late. But during the night I had to look into the engine room several times: the water is still being collected quickly enough. This went on for more than two days, and it's understandable: the water is cold, and in general, it's cold, so the tree expands very slowly.
From above, near the sky, and in the distance, the white mountains are decorated with views - this is a powerful ice massif of the Kenai Mountains: beauty is one thing, but another: it is this massif that surrounds the entire region of the port of Homer from the northeast and creates a unique microclimate here with mild winters and pleasant temperate summers. Therefore, it is good to live and stand here: every ship winters in ideal conditions.
In Kachemak Bay, the tides are about 4 meters - this is very noticeable! - the locals take this into account in their minds, and newcomers have to be more careful not to be stranded in the smallest water. The tides renew the water and give for fish oxygen and food, because there is so much halibut in Halibut Bay and because it is so fat.
No matter how pleasant it is to stay in such beautiful places, but the worries of preparing the ship for going out into the ocean take all the time - not a second free! - we get up early - we go to bed late. But there is such a law on a ship, and this is from the very nature of navigation, that no matter how much you work on various little things, no matter how much you redo, the list of tasks and points of hands application never decreases, but on the contrary - grows! - and there's nothing you can do about it: this is the specifics of an old wooden sailing vessel.
The Alaska Peninsula turns into the Aleutian Islands, and after Cook Bay and Shelekhov Strait, you have to loop between the islands for a thousand miles like a needle stitching fabric: then north to the Bering Sea, then back to the Pacific Ocean, depending on the weather, on the winds - from where it will blow.
The next replacement is in the port of Adak on the same island of the Aleutian Islands.
That's where you can join navigation!
Those who want to join the crew of the Pomor lodya PILGRIM on the route from Alaska to Kamchatka, plan to fly to the airports of Unalaska or Adak. And of course, Russian citizens must have visas to the United States, and Americans must have Russian visas. Or you can sailing from island to island - someone will have enough of such an adventure! - and also, believe me, it will remain for life!